Followers

Monday, November 22, 2010

APA ITU SAYANG????..

ASSALAMUALAIKUM....
SEGALA PUJI BAGI ALLAH SERU SEKELIAN ALAM
SELAWAT DAN SALAM KE ATAS JUNJUNGAN MUHAMMAD SA.W

SAYANG??????..

APA ITU SAYANG??????. 
Aku sendiri tidak pasti. Terlalu sukar untuk menafsir akan persoalan hati. Ia begitu halus dan amat payah untuk diselami. Ia juga adalah anugerah Allah yang telah disusun atur dengan begitu indah untuk setiap hambanya. Dalam sedar atau tidak, semua itu tidak kita pinta bagaimana keadaannya. Ada hati-hati yang memiliki sayang yang hanya senipis kulit bawang. Ada hati-hati yang dianugerahkan perasaan sayang yang melimpah ruah. Terkadang hampir tidak tahu mahu dikongsi untuk siapa. Limpahan sayang itulah yang menjadi saudara kepada simpati, belas dan kasih yang tulus. Tidak mengharap imbalan atau pujian. Hanya keredhaan Allah yang diimpikan.

BAHAGIAKAH ORANG YANG PUNYA LIMPAHAN SAYANG??????..
Hehe..aku semakin tidak pasti. Dari satu sudut mungkin sahaja bahagia. Bahagia kerana selalu menyayangi, bersimpati dan mengasihi. Segalanya adalah anugerah yang termahal dan terindah dari Allah. Orang yang penyayang sudah semestinya memiliki jiwa yang sungguh halus. Mudah terusik dengan kesusahan atau kesedihan orang lain. Andai mampu ingin membantu semua yang memerlukan perhatian. Hingga terkadang hampir sahaja terlupa akan kepentingan diri sendiri. Pada mereka, dapat membahagiakan orang lain adalah satu kepuasan yang tidak terhingga. Di sudut yang lain pula, ada masanya mereka ini juga perlukan perhatian daripada orang lain. Juga mahu disayangi dan difahami. Memadailah andai hanya bertanya khabar atau mengambil tahu serba sedikit tentang diri mereka.

ADAKAH MENAKUTKAN??????..
Mungkin! ya mungkin! aku begitu pasti jawapannya adalah mungkin. Pihak yang lain mungkin agak takut dengan 'sayang' yang begitu banyak dari mereka. Mungkin sahaja akan ada yang tersalah sangka atau salah penerimaan. Anggapan yang negatif seperti itu barangkali terjadi kerana ada yang tidak faham bahawa mereka yang penyayang hanya menyalurkan apa yang Allah beri untuk di kongsi bersama-sama. Jika sayang yang begitu banyak tidak dikongsi, ia hanya akan menimbulkan resah di hati dan hidup seperti dalam kekurangan.

ADAKAH YANG MENERIMA JUGA IKHLAS??????

Huuuh, susah juga mahu memberi jawapan yang tepat. Kita tidak bijak untuk membaca hati orang lain. Mungkin ya mungkin tidak. Mungkin akan ada pihak yang mengambil kesempatan. Kadang kala ada yang melihat penyayang itu sebagai satu kelemahan. Pihak lain akan menjadikannya sebagai salah satu cara untuk mendapatkan sesuatu. Apabila hajat sudah kesampaian, mereka akan ditinggalkan. Ketika ini hati akan jadi terlalu sedih, kecewa dan tertekan. Terasa bagai tidak mahu menyayangi sesiapa lagi. Sayangnya, percayalah! perasaan itu tidak akan lama. Setelah lega, mereka akan terus mahu menyayangi dan menyayangi tanpa henti. Yang pasti memang Allah mahukan mereka begitu. Yang pasti sayang itu telah menjadi sebahagian diri mereka. 

SIAPA AKU??????..

Huhu..mungkin aku salah seorang dari mereka. Ingin selalu menyayangi dan yang pasti mahu juga disayangi. Entahlah! Sukar sekali mahu menceritakan bagaimana banyaknya sayang yang ada dalam diri. Hanya yang pasti, aku amat bersyukur kepadaNYA. Kerana dengan sayang yang melimpah ruah, aku menjadi seorang pemaaf. Juga bukan pendendam. Ramai orang bertanya, mampukah andai orang yang beri tahi, kita balas dengan beri bunga. InsyaAllah setakat ini aku mampu berbuat begitu. Bukan riak atau takabur tetapi itu anugerah yang Allah beri. Biar perit dan sakit mahu memberi bunga kepada yang telah memberi tahi namun apabila dapat melakukan, aku berasa bahagia. Penuh kepuasan. Biarpun selalu dipersalahkan lantaran terlalu lembut hati namun aku tidak mampu menangkis pemberian Allah. Allah mahu aku begitu. Allah telah mengatur hatiku begitu. 

Tidak ada niat mahu menunjuk-nunjuk namun ia hanya sekadar luahan hati sendiri. Ada tikanya orang yang diberi limpahan sayang juga perlu memuntahkan isi hati agar tidak terlalu sesak dan padat sehingga diri kurang selesa. Hanya di blog yang serba kekurangan ini tempat aku bisa meluahkan. Di blog yang bisu ini juga bakal menjadi rakan akrabku selagi aku mampu meluah apa bersarang di hati.

Wassalam
********RAIHAN ZAFFYA********



 

0 ulasan:

 
Copyright suara hati... 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .